Fødevare
tjenesten

TIL TJENESTE

Fødevaretjenesten er et team af dedikerede fødevarekommunikatører hos Markant, der ved hvordan den rigtige fødevarekommunikation får dine varer til at ende i forbrugernes kurv igen og igen. Følg os på Instagram og få frisk viden og usødet inspiration til det, der rører sig i dag – og i morgen – inden for mad, emballager og design.

OM FØDEVARETJENESTEN

Fødevaretjenesten er sat i verden for at servere løsninger, der virker på tværs af alle platforme. Og for at dele viden og inspiration om det, der får forbrugerne i tale. Vores team består af dedikerede fødevarekommunikatører samt et bredt netværk af specialister inden for fødevarekommunikation, herunder analysebureauer, fotografer, madstylister og interesseorganisationer.

Følg #Fødevaretjenesten på Instagram og LinkedIn og få frisk viden og usødet inspiration til det, der rører sig i dag – og i morgen – inden for mad, emballager og design.

FOODTRENDS

Hurtige hverdag

Vi har travlt – i hverdagen. Der er meget, der skal nås, arbejde der skal laves, børn der skal hentes, gymnastik, håndbold, yoga, og vi kunne blive ved.
En travl hverdag overlader ikke meget tid til køkkenet, så derfor er convenient blevet det nye buzzword ved køledisken i supermarkedet. Vi vil have mad, der kan laves i en fart, og ikke nok med det, det skal også være sundt, lækkert og mættende samtidig med.

Langsomme weekend

Vi har al den tid i verden – i weekenden. Lørdag morgen sætter vi brøddejen i gang, til middag er det stegen, der skal langtidssteges, og søndag er vi i gang med simregryden. Når der står fritid på programmet, står den også på slooooow-food i køkkenet. Danskerne forbinder i højere og højere grad mad med forkælelse, og netop derfor er madlavning blevet til et vigtigt element i weekenden, hvor der (endelig) er tid til at gøre mere ud af tingene.

Involver dig i din mad

Lige nu vil supermarkedskæder samt store og små fødevareproducenter gerne have, at du involverer dig i din mad.
At du kender produktets unikke historie, ved at dyrene har haft det godt, og at grøntsagerne ikke er sprøjtet unødigt. Hvis historien ikke er værd at fortælle, så skrues der i stedet op for madlavningen, fællesskabet og smagsoplevelsen. Det er som sådan ikke noget nyt ved disse foodtrends – de er bare iscenesat på en anden måde.

Mad til hjernen

Kan du spise dig klog? Bedre? Mere skarp? Ja, ja og ja, vil mange kosteksperter mene, og det gør de også år efter år efter år.
Brainfood, eller superfood som det også bliver kaldt, er en megatrend, der aldrig synes at dø ud. Kroppen bliver set som en maskine, der kan optimeres med de rigtige ressourcer, der kan bestå af alt fra blåbær til chiafrø, afhængig af tidens trends og kosteksperternes råd.

Gade-mad

Streetfood er blevet det nye sort – i hvert fald hvis du spørger på gaden. Flere og flere steder dukker små streetfood-ghettoer op i de største byer i Danmark, og vi gætter på, at der ikke kommer til at gå lang tid, før flere byer i landet følger trop.
Hvorfor? Fordi hvem elsker ikke god nem mad, enten lige til at spise, eller lige til at tage med. Og det er ikke den ordinære pizza eller burger, vi taler om her. Streetfood-køkkenet er blevet populært med raketfart, fordi det er take away 2.0 med fokus på de gode råvarer og den gode smag.

Mad(e) in Denmark

For nogle er det efterhånden ved at være en gammel traver, men ikke desto mindre er den god nok. Mad produceret i Denmark er en megatrend, der er kommet for at blive.
Og det kan vi godt forstå. For der er noget rart ved at vide, at vores æbler kommer fra en æbleplantage lige i nærheden. Og at koen, hvis mælk du drikker, har gumlet dansk græs i sig hele sommeren. Det er trygt og bæredygtigt på én og samme tid.